-->

Bouwen aan verandering

Actieve leercultuur met de MKBID Duale Routekaart

Sociale Innovatie

Gepubliceerd op: 23 september 2021

In het project MKBID Duale Routekaart creëren we een actieve leercultuur die bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van de onderneming én de medewerkers. Dit doen we door samen met én van elkaar te leren. We ondersteunen twee type bouwbedrijven, eentje uit de B&U, BMN de Klerk, en eentje uit de Infra, Fronik Infra B.V. die beiden een leerbehoefte hebben. Aangezien de twee branches verschillende activiteiten kennen, maar wel met de nodige raakvlakken kunnen zij van en met elkaar leren. Daarnaast is Bouw- en Inframensen Zuid Holland Zuid, een regionaal opleidingsbedrijf, aangehaakt. Zo worden naast het ontwikkelen van een leercultuur ook in de praktijk de vaktechnische en toekomstbestendige vaardigheden aangeleerd.

René Fronik van Fronik Infra B.V.: "De huidige tijd vraagt wendbaarheid van onze organisatie. Om een bijdrage te leveren aan de uitdagingen waar onze sector voor staat en kansen te benutten, is het belangrijk ons lerend vermogen verder te ontwikkelen. Als je samen met én van elkaar leert, leer je meer. Building Changes heeft ons verbonden met BMN De Klerk, een B&U-bedrijf dat dezelfde wens heeft: het vergroten van de leerbaarheid binnen de eigen organisatie."

Peter Huizer van BMN De Klerk: "Als je van en met elkaar kunt leren, wordt leren makkelijker en leuker. De leerpunten van BMN De Klerk liggen op het procedurele vlak en het borgen van kwaliteit. Dit is iets waar Fronik sterk in is en waar wij van kunnen leren. Op hun beurt kan Fronik van ons leren hoe ze meer invloed kunnen uitoefen aan de voorkant van de keten. Zij willen graag leren hoe zij eerder in het proces aan tafel kunnen komen bij de opdrachtgever om zo een nog grotere waarde te kunnen toevoegen aan het eindresultaat."

Bij het traject is ook het regionale opleidingsbedrijf Bouw- en Inframensen Zuid-Holland-Zuid aangehaakt omdat zij het belangrijk vinden leerlingen te betrekken en hen nog enthousiaster te maken voor onze sector. Bovendien kunnen de vakmannen op hun beurt weer leren van de leerlingen als het gaat om future skills, zoals digitale vaardigheden.